A Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika módszer megalkotója, Lakatos Katalin PhD 1982-től konduktorként CP-s gyermekekkel foglalkozott. Katalin saját úszómúltjából szerzett tapasztalatai, valamint a hidroterápia és a szenzoros integrációs terápiák témakörében végzett tanulmányai nyomán szervezte rendszerré az általa kialakított vízi gyakorlatokat.
A gyermekek fejlődése genetikailag meghatározott, és a környezeti hatások által nagyban befolyásolt. A jól funkcionáló gyermekek az adott életkorban elvárható szinten teljesítenek mozgásukban, értelmi képességeikben és a szociális területen. Amennyiben mindez teljesül, a fejlődés a maga sajátos jellemzőivel – az idegrendszerben kialakuló kapcsolati háló révén – lehetővé teszi a kompetens személyiség kialakulását.
Abban az esetben, ha a gyermek fejlődése lassúbb, perifériás vagy központi idegrendszeri károsodás következtében eltérően zajlik, képességstruktúrája is erre épülve alakul, nagymértékben befolyásolva az ingerek felvételét, feldolgozását, a válaszlehetőségeket, hosszabb távon a tanulási esélyeket. A HRG-terápia az idegrendszer szervezett működéséért dolgozik.
A módszer az elméleti és gyakorlati hátt