A koragyermekkori fejlődés kezdetei

Madács Anita
gyógypedagógus, közoktatás-vezető, TSMT-terapeuta, HRG-oktató
BHRG Alapítvány
koragyermekkor, mozgásfejlődés, csecsemő mozgásfejlődése
A 0-6 hónapos korú gyermekek normál fejlődésmenete széles skálán jellemezhető, azonban a legfontosabb mérföldkövek ismerete nagyban segítheti a szakembereket az újszülöttek, illetve a csecsemők aktuális állapotának, teljesítményének, mozgáskészségének megítélésében. Cikkemben ezeket gyűjtöttem egybe.

Számos elmélet létezik a gyermekek fejlődésével kapcsolatban, mechanizmusok, melyek eltérő szempontokat emelnek ki az érést intenzívebben vagy kevésbé hangsúlyosan meghatározó elemként. Mindegyik ad valami hasznosat a megalkotandó képhez:

  • biológiai érés – természetes fejlődés;
  • univerzális – konstruktivista megközelítés: a gyerekek felépítik saját tudásukat;
  • szociális konstruktivizmus – tanulás másokkal;
  • környezeti tanulás – jutalmazás, büntetés; szociális tanuláselmélet;
  • modern fejlődéselméletek – fejlődés a környezet hálójában.

Úton az integráció felé

A koragyermekkori fejlődés mechanizmusában, beleértve az első hónapokat, bizonyos alapvető fejlődési törvényszerűségek érvényesülnek. Mennyiségi és minőségi változások mennek végbe (ebben variációként szerepelhet stagnálás vagy regresszív állapot, azonban a folyamat mindig differenciálódás, az integráció felé halad), a különböző területek fejlődésében szakaszok követik egymást, melyek a szenzitív periódusokban hoznak létre legkönnyebben és legtökéletesebben újabb érési szinteket.

A megszülető gyermek aktuális állapotát egyaránt befolyásolja a prenatális tényezők összessége (fogantatás, genetikai állomán

A tartalom többi része csak regisztrált tagjaink számára elérhető

Csatlakozom a programhoz